Parelle-bloggen

October 19th, 2012 by Parelle

VECKANS VARUMÄRKE / Sisley

I Sverige har vi Sigvard Bernadotte som designer med kungliga anor och flera klassiker bakom sig. Och idag verkar det som om vår egen Prins Carl-Philip är näst på tur att kallas ”Designprinsen”.  I Frankrike däremot är det greve och grevinna d’Ornano som står för den adliga entreprenörs- och designandan. Hubert och Isabelle har sedan 1976 utvecklat och förvaltat det varumärke vi känner till bäst som Sisley. På mitten av sjuttiotalet i Europa var det en radikal och annorlunda approach att basera sina skönhetsprodukter på alternativmedicin som aromaterapi och phytoterapi, vilket gjorde att Sisleys produkter som innehöll botaniska och essentiella oljor ansågs vara högst innovativa. Idag säljer man främst makeup, hudvård och högkvalitativa parfymer till över 90 länder. En ganska bra utveckling för ett litet familjeföretag som startade med en radikal idé om hudvård. Speciellt också med tanke på att det just då pågick en stor oljekris, och ingen förstod varför de valde att starta ett lyxvarumärke mitt under brinnande kris.

sisley family

Idag är Sisley fortfarande ett familjeföretag med Hubert och Isabelle som ägare respektive vice VD. Ingen produkt släpps i butik utan att ha blivit godkänd inför Isabelles kritiska ögon. Även deras två äldsta barn, Christine och Phillipe, jobbar inom företaget.  “Kronprinsen” Phillipe är ansvarig för global utveckling och är även VD. Dottern Christine är VD för Sisleys dotterbolag i Storbritannien och Irland. På frågan varför de har kunnat fortsätta vara så framgångsrika utan att ha stora ägare som till exempel L’oreal eller LVHM i ryggen tror de beror på att de är just ett mindre och familjestyrt företag.

Hubert d’Ornao var en pionjär när det kom till utveckling av ”grön” hudvård och han fokuserade mycket på att ta fram produkter som var snälla både mot huden och miljön. En egenskap som Sisley fortfarande idag är kända för. All forskning och utveckling sker fortfarande i Frankrike och familjen har investerat stora belopp för att kunna fortsätta vara i framkant när det kommer till att släppa nya produkter. Och vi tycker att du ska tänka likadant – din hy är värd att investeras i genom att köpa innovativa, vårdande och miljövänliga produkter.

Har du någon favoritprodukt från Sisley du vill rekommendera?

Kommentarer

2 Svar till “VECKANS VARUMÄRKE / Sisley”
  1. Vilken bra ide.
    Gillar också det här med aromaterapi.

  2. Sensai är min favorit! Ger huden en fantastisk känsla!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *